winkelwagen-verlaters

Winkelwagen verlaters!

15 tips om je webshop conversie te verhogen….

Online winkelen kan een aantal interessante gewoonten genereren. Kun je je voorstellen dat je een fysieke winkel binnenloopt, een winkelwagentje pakt, het met items vult en je dan herinnert dat je ergens anders moet zijn en je winkelwagentje daar gewoon moet achterlaten en naar buiten moet lopen?

Het verlaten van een winkelwagentje kost e-marketeers ongeveer 2 tot 4 biljoen per jaar. Gezien de grote economische impact worden oplossingen voor het verlaten van een winkelwagentje een prioriteit voor eCommerce-marketeers.

Hoewel het verlaten van een winkelwagentje waarschijnlijk niet zal gebeuren in een fysieke winkel, gebeurt het extreem vaak online, tot grote ongenoegen van eigenaren van eCommerce-winkels. En het probleem met eCommerce is dat een hoog verlatingspercentage voor winkelwagens gelijk staat aan verloren verkopen.

Wat is het verlaten van het winkelwagentje?

Verlaten van winkelwagentje verwijst naar wanneer een potentiële klant artikelen aan het winkelwagentje toevoegt en het afrekenproces voor een online bestelling start, maar het proces beëindigt voordat de aankoop is voltooid.

Het verlatingspercentage van winkelwagen is een belangrijke maatstaf voor eCommerce-sites om bij te houden, omdat een hoger verlatingspercentage een slechte gebruikerservaring aangeeft. Het tarief helpt om erachter te komen welk percentage gebruikers dat begint met een koopintentie de aankoop om welke reden dan ook niet voltooit.

Het verminderen van het verlaten van de winkelwagen heeft een positieve impact op de verkoop en omzet. Daarom moet het optimaliseren van de kassastroom het belangrijkste aandachtspunt zijn voor online retailers. U kunt het verlatingspercentage van het winkelwagentje berekenen met behulp van de onderstaande formule:

Waarom verlaten consumenten het winkelwagentje?

Volgens het Baynard Institute verlaat 50% van de shoppers de karren wanneer ze worden aangenomen met kosten zoals verzending, belasting en vergoedingen. Het bleek de belangrijkste reden te zijn voor verlaten winkelwagentjes. Nog nooit 28% van de kopers die hun winkelwagentjes verlaten omdat de site wil dat ze een account aanmaken, waardoor dit nummer twee redenen is waarom kopers hun aankopen niet doorzetten.

De producten die u te bieden heeft, kunnen alles zijn waarnaar uw klanten op zoek zijn, maar u mag niet de reden zijn dat u kleine dingen die u over het hoofd ziet, de verkoop misloopt. Dit zijn de belangrijkste redenen voor het verlaten van het winkelwagentje.

    Gecompliceerd afrekenproces: een langdurig en complex afrekenproces is een van de belangrijkste redenen waarom klanten de betaling staken. Meer stappen vertragen de betaling van de gebruiker en maken het moeilijk. Omdat klanten op zoek zijn naar een eenvoudig, gemakkelijk proces, kunnen eventuele aanvullende stappen uw gebruikerservaring schaden.

  • Hogere verzendkosten: wanneer verborgen kosten worden toegevoegd wanneer een klant een artikel aan het winkelwagentje toevoegt, doet de klant opnieuw nadenken over de aankoop.
  • De extra kosten, belastingen ontmoedigen hen om de laatste aankoop te doen.
  • Slechte website-ervaring: onverwachte prestatieproblemen zoals crashes of langzaam laden leiden uiteindelijk tot een slechte gebruikerservaring. Klanten zoeken meestal naar snellere en naadloze winkelervaringen.
Hoe verlaag je winkelmand verlaters?

Er kunnen veel mogelijke oorzaken zijn voor het verlaten van het winkelwagentje, wat een negatief effect kan hebben op de omzet. Bij het uitzoeken hoe verlaten karren kunnen worden vermeden, zijn de belangrijkste punten waarmee rekening moet worden gehouden, de reden waarom klanten vertrekken zonder te kopen en wat u kunt doen om het te veranderen. U kunt dit doen door te kijken naar analytische gegevens en drop-off-punten te identificeren, gebruikersonderzoek en enquêtes uit te voeren of door uw checkout-stroom te vergelijken met concurrerende sites.

Hier is een korte samenvatting van de best practices die de eCommerce-winkels moeten volgen om het aantal verlaten winkelwagentjes aanzienlijk te verminderen.

  1. Geef een uitgebreide productbeschrijving

Als u zich op één ding moet concentreren, zorgt u ervoor dat potentiële klanten precies weten wat ze krijgen wanneer ze iets aan hun winkelwagentje toevoegen. Niets is erger dan de tijd te nemen om uw ideale winkelwagen vol producten te selecteren, alleen om later (tijdens de betaling) te beseffen dat een bepaald onderdeel van uw bestelling niet is wat u oorspronkelijk had verwacht, of dat het niet op voorraad is.

Onderschat niet de kracht van het hebben van al uw productinhoud op één gemakkelijk toegankelijke plaats, klaar om naar uw online winkel te worden gepusht. U kunt uw productinhoud eenvoudig centraliseren met behulp van een PIM-tool. Geef potentiële kopers alles wat ze moeten weten om te helpen bij hun aankoopbeslissing, zodat ze zeker weten dat ze de juiste keuze hebben gemaakt.

Sla eenvoudige dingen niet over, zoals het opnemen van meerdere productafbeeldingen van goede kwaliteit vanuit verschillende invalshoeken. Bekijk meer tips over hoe belangrijk een goede productbeschrijving kan zijn.

Samenvattend:

  • Voeg vanuit elke hoek meerdere productfoto’s toe om uw klanten een 360-graden inzicht te geven.
  • Gebruik afbeeldingen met een hoge resolutie om elk aspect van uw product te laten zien.
  • Neem uw klanten mee op een reis die laat zien hoe zij baat zullen hebben bij het kopen van uw product.
  1. Gebruik Live CHat

“Bedrijven die live chat gebruiken, verhogen hun inkomsten”.

Het implementeren van live chat kan een aanzienlijke impact hebben op de verkoop. Het is een uitstekend kanaal om de conversieratio’s te maximaliseren en de ROI te optimaliseren. Het helpt om in realtime contact te leggen met de agent en direct antwoorden te krijgen waarmee klanten snelle verkoopbeslissingen kunnen nemen. 63% van de klanten zei dat ze eerder terugkeerden naar een website met live chat dan met een website die dat niet doet.

Livechat is een van de kanalen met de meeste voorkeur boven de reactieve communicatiekanalen. Daarom kan het implementeren van live chat de belangrijkste factor zijn om de conversieratio’s te verbeteren door realtime verkoopondersteuning te bieden.

Livechat helpt om inzicht te krijgen in realtime bezoekersanalyses om u te helpen deze effectief te targeten. U kunt gepersonaliseerde proactieve berichten naar uw websitebezoekers sturen met de juiste productaanbevelingen, kortingscodes tonen of met hen chatten om de verlatingspercentages te verlagen.

Zo helpt het hebben van livechat als onderdeel van uw strategie voor digitale klantbetrokkenheid u om het verlaten van de winkelwagen te verminderen en uw verkoop te verhogen.

Samenvattend:

  • Implementeer livechat om realtime verkoopondersteuning te bieden en uw conversieratio’s te verhogen.
  • Met live chat-analyse kunt u waardevolle inzichten verkrijgen over bezoekersactiviteiten om op de juiste manier hulp te bieden die hen aanmoedigt om definitieve aankopen te doen.
  1. Maak het afrekenproces een fluitje van een cent

Beperk het betalingsproces tot zo min mogelijk stappen, zodat het in een handomdraai voorbij is. Het is van cruciaal belang om een ​​voortgangsindicator of balk op uw afrekenpagina’s op te nemen, zodat kopers precies kunnen zien hoe het proces eruit ziet en hoe lang het duurt.

Door steeds op de “volgende” knop te drukken zonder te weten waar het ophoudt, kunnen kopers gemakkelijk opgeven en hun zuurverdiende geld ergens anders naartoe brengen.

Houd er rekening mee dat kopers ook winkelen vanaf verschillende apparaten, of het nu mobiel, laptop, desktop of tablet is. Zorg ervoor dat het afrekenproces op alle apparaten zo soepel mogelijk verloopt en dat er bij alle schermafmetingen en -afmetingen rekening wordt gehouden met het ontwerp.

Samenvatten:

  • Maak het betalingsproces zo weinig mogelijk en zo naadloos mogelijk, zodat uw klanten het afrekenproces zonder enige wrijving kunnen voltooien.
  • Voeg een voortgangsbalk toe om klanten te informeren over het afrekenproces.
  • Zorg ervoor dat het ontwerp van uw website reageert op verschillende apparaten.
      4. Snelle checkout out 

Consumenten willen geen account hoeven aan te maken en gegevens in te voeren als ze voor het eerst klant zijn en gewoon een snelle aankoop willen doen. Als u deze barrière creëert, is de kans groot dat ze naar een andere winkel stuiteren, waardoor ze als gast kunnen afrekenen. Door shoppers deze kans te geven, krijgen ze de vrijheid om zich niet onder druk gezet te voelen om iets te doen en komen ze vanzelf terug als hun algehele ervaring met u positief was.

Natuurlijk zullen marketeers te maken krijgen met het feit dat ze in eerste instantie geen toegang hebben tot al die wenselijke gegevens van shoppers. Als uw klanten echter een positieve ervaring hebben, zijn ze eerder terugkerende klanten die gegevens invoeren om bepaalde beloningen te ontvangen die u hen kunt bieden.

Samenvattend:

  • Nieuwe kopers zullen waarschijnlijk stuiteren als ze een account moeten aanmaken om te kunnen kopen. Probeer elke mogelijke wrijving uit het koopproces te verwijderen.
  • U moet moeite doen om de algehele ervaring positief te maken om terugkerende klanten te verzekeren.
  1. Gebruik data-analyse om het verlatingspercentage te controleren

E-commerce productanalyses zijn cruciaal voor het succes van uw online winkel in het algemeen, en productanalyses kunnen u helpen de reden bij te houden waarom klanten weggaan zonder te kopen. Het is geen situatie waarin aannames iets kunnen opleveren.

Het verzamelen van uw productgegevens, het analyseren en samenvoegen ervan kan een grote verandering uitvoeren voor uw verkoopaantallen. Identificeer de stroom en kijk waar de klant kan afhaken.

Door productvermeldingen in uw eCommerce-winkel of op marktplaatsen te optimaliseren, is de kans groter dat de juiste mensen uw producten zullen zien en dat u uiteindelijk minder verkopen zult verliezen aan het verlaten van het winkelwagentje.

Samenvattend:

  • U moet E-commerce-productanalyse gebruiken om cruciale gegevens over uw productprestaties te verkrijgen
  • Analyseer en verzamel gegevens in de verkoopstroom om te optimaliseren voor meer verkoop. Zet data om in inzichten en inzichten in acties.
  1. Wees glashelder over alle kosten – vooral verzending

Het is zo belangrijk om transparant te blijven over eventuele bezorgkosten en extra kosten. Last-minute kosten die vlak voor de laatste fase van het koopproces afkomen, zullen klanten afschrikken en hoogstwaarschijnlijk een verloren verkoop betekenen

Als u kunt, zorg dan voor gratis verzending, zelfs als dit betekent dat u de productprijzen iets moet verhogen. Het draait allemaal om hoe u het inlijst en kopers zullen zich aanzienlijk comfortabeler voelen bij het doorlopen van een aankoop die gratis aan hen wordt geleverd.

Samenvattend:

  • Je moet volledige transparantie houden over alle kosten, belastingen en vergoedingen. Shoppers laten hun winkelwagen minder snel achter als de verzending gratis is
  • Je kunt gratis verzending aanbieden, zelfs als dit betekent dat de productprijzen iets stijgen.
  1. Geef je klanten meerdere betalingsmogelijkheden

Het hebben van meerdere betalingsopties is een andere eenvoudige implementatie die het verschil zou kunnen zijn tussen het mislopen van een verkoop en het verzilveren. Zorg ervoor dat u zoveel mogelijk betalingsmethoden opgeeft, zodat shoppers degene kunnen kiezen die op dat moment het beste voor hen werkt. Het zorgt ervoor dat iedereen zich verzorgd voelt, en je krijgt meer gepercipieerde geloofwaardigheid om op te starten.

Zorg ervoor dat u ook veiligheidsbadges of logo’s zo dicht mogelijk bij transactieformulieren laat zien om het vertrouwen van uw klanten te winnen. Shoppers voelen zich niet veilig als ze persoonlijke gegevens en creditcardgegevens moeten invoeren op een site die volgens hen de noodzakelijke vertrouwde informatie mist.

Samenvattend:

  • Je moet verschillende betalingsopties opgeven om het gemak voor uw klanten te vergroten.
  • Overweeg om vertrouwde veiligheidsbadges of logo’s te presenteren tijdens het afrekenproces.
  • Merk op dat kopers sceptisch zijn. Ze delen geen betalingsgegevens als ze niet vinden dat de site veilig is.
  1. Bied geld-terug-garantie of een terugbetalingsperiode

Het laatste dat u als eigenaar van een E-commerce-winkel wilt, is dat uw klanten twijfelen of aarzelen. Door ze een geld-terug-garantie te geven, sta je figuurlijk bij hen tijdens het aankoopproces en vertel je hen dat alles in orde komt.

Online winkelen brengt een bepaald risico met zich mee wanneer uw klanten het product in het echt niet kunnen voelen of zien. Ze willen weten dat wanneer ze een fout maken en iets kiezen waar ze later van gedachten over veranderen, ze de transactie gemakkelijk kunnen omdraaien zonder extra kosten.

Verwijder elk mogelijk conflict en houd uw klanten tevreden. Aan het eind van de dag wilt u er alles aan doen om een ​​blijvende ervaring te creëren om ervoor te zorgen dat ze terugkerende klanten zijn.

Samenvattend:

  • Online winkelen brengt het extra risico met zich mee dat het product niet is wat werd verwacht. Het hebben van een terugbetalingsoptie moedigt klanten aan om het risico te nemen.
  • Geef kopers gemoedsrust bij het kopen door een geld-terug-retourperiode aan te bieden. Het helpt om een ​​positieve ervaring te creëren om terugkerende klanten te verzekeren.
  1. Voorkom dat klanten zich abonneren

Je zou het niet op prijs stellen als je je aanmeldt om je aan te melden om een ​​nieuwsbrief te ontvangen wanneer je winkelt in een fysieke winkel, dus waarom zou je het pushen naar je online shoppers?

Klanten zullen zich aanmelden om uw communicatie te ontvangen wanneer ze goed en klaar zijn, dus blijf hen goede service bieden en ze zullen natuurlijk volgen als ze meer willen. Houd de mogelijkheid om u aan te melden open en stimuleer met coupons of kortingscodes, maar duw het niet in de gezichten van uw klanten of maak het niet verplicht.

Samenvattend:

  • Je mag kopers nooit dwingen zich aan te melden. Het heeft een negatieve invloed op de geloofwaardigheid van uw merk.
  • Laat het aan uw klanten over. Ze zullen zich alleen aanmelden als en wanneer ze er klaar voor zijn.
  • Je kunt het aanmoedigen om je aan te melden met kortingsbonnen of kortingen, maar wees niet opdringerig.
  1. Zorg ervoor dat uw site duidelijke CTA’s heeft en gemakkelijk te navigeren is

Maak het voor klanten gemakkelijk om door het aankoop-process te navigeren. Een ander belangrijk punt hier is paginasnelheid. Volgens ons onderzoek kan het percentage verlaten winkelwagen met 75% toenemen als uw site langzaam laadt.

Kopers met tijdsbeperking gaan niet zitten wachten tot uw pagina’s zijn geladen, dus geef hier prioriteit aan. Lees hier hoe je je website kunt versnellen.

Zorg ervoor dat kopers weten waar ze moeten klikken en waar ze naartoe worden gebracht wanneer ze dat doen. Er is niets erger dan overweldigd te worden door veel berichten en knoppen en verdwaald te raken in de veelheid aan pagina’s, woorden en afbeeldingen die veel merken hebben.

Het winkelend publiek van vandaag wordt bestookt met berichten, advertenties en CTA’s, dus probeer ernaar te streven om op te vallen in de massa en hen een duidelijk en duidelijk pad te bieden voor de acties die u wilt dat ze uitvoeren. Net zoals de fysieke lay-out in een fysieke winkel cruciaal is om een ​​klant er doorheen te leiden, moet uw site de ervaring weerspiegelen.

Samenvattend:

  • Je moet de laadtijd van jouw website controleren. Het verlaten van het winkelwagentje neemt toe als pagina’s langzaam worden geladen.
  • Maak het voor klanten duidelijk welke acties ze moeten ondernemen. Jouw online winkel moet een fysieke winkel weerspiegelen
  1. Sta niet toe dat winkelwagentjes verlopen….

Shoppers zullen niet blij zijn als ze tijd hebben besteed aan het bouwen van hun winkelwagentje, maar om over een paar uur terug te komen en te ontdekken dat het is verlopen. Maak het opslaan van winkelmand moeiteloos of bied aan om de inhoud van de winkelmand  automatisch op te slaan.

Met de verschillende kanalen en apparaten die klanten vandaag gebruiken om te winkelen, moet u er zeker van zijn dat een winkelwagentje wordt opgeslagen en dat hetzelfde winkelwagentje automatisch verschijnt op elk van de verschillende apparaten die de klant gebruikt.

Samenvattend:

  • Je kunt de items in het winkelwagentje automatisch opslaan. Het is behoorlijk frustrerend voor klanten om lege karren te zien wanneer ze weer terugkomen.
  • Zorg ervoor dat de inhoud van het winkelwagentje wordt overgedragen op verschillende apparaten.
  1. Tack & Trace

Je wilt laten zien dat je als merk transparant bent en ernaar streeft om zo snel mogelijk bestellingen bij je klanten te krijgen. Als klanten toegang hebben tot een leveringstijdlijn en het proces en elke stap die wordt uitgevoerd kunnen zien, zullen ze niet blijven zitten en zich afvragen waar hun bestelling is.

Laat klanten kiezen tussen een e-mail- of sms-update wanneer hun bestelling gereed is, onderweg is en wanneer deze aankomt. Door hen hiervan te voorzien, vermindert u ook uw werklast van het handmatig beantwoorden van vragen over waar de bestellingen van uw klanten bij elke stap zijn.

Samenvattend:

  • Je kunt klanten toegang geven tot een leveringstijdlijn om de volledige voortgang bij te houden.
  • Behoud transparantie met de tijd die nodig is om artikelen te bezorgen. Je kunt ook e-mail- of sms-updates aanbieden voor leveringsfasen.
  1. Door gebruikers gegenereerde inhoud is net zo belangrijk

Door gebruikers gegenereerde inhoud stelt fans en influencers in staat ambassadeurs te zijn voor jouw merk. Laat ze het werk voor je doen terwijl je geloofwaardigheid en vertrouwen toevoegt aan je publiek. Het opnemen van door gebruikers gegenereerde inhoud in jouw e-mailcampagnes kan een manier zijn om dit te doen, of je kunt de inhoud rechtstreeks aan jouw productpagina’s toevoegen.

Een voorbeeld van hoe goed dit werkt, is te zien bij modemerk Monki, die authentieke afbeeldingen toevoegt van ‘echte mensen’ die hun producten dragen onder de productfoto’s van modellen. Dit helpt browsers om een ​​beter idee te krijgen van hoe producten eruit zien bij iemand die geen model is in een professionele fotoshoot.

Samenvattend:

  • Gebruik authentieke lifestyle-foto’s van echte mensen om het product in actie te zien.
  • Probeer ook door gebruikers gegenereerde inhoud in uw e-mails of op productpagina’s te gebruiken.
  • UGC-inhoud op sociale media werkt heel goed
  1. Stuur een e-mail of sms-herinnering

Als je persoonlijk via e-mail contact opneemt met een klant om te vragen waarom ze hun winkelwagentje hebben verlaten, kan het zijn dat de reden is dat hun kaartgegevens niet werkten of dat een couponcode die ze hadden niet werd geaccepteerd.

Het oplossen van deze problemen en het geven van persoonlijke service aan de klant kan een grote bijdrage leveren aan uw merkimago, en u ook inzichten geven die u kunt implementeren om toekomstige soortgelijke problemen te voorkomen.

Een sms-herinnering is een andere manier om contact op te nemen met klanten die hun winkelwagentje hebben achtergelaten. U wilt er echter zeker van zijn dat u hun inbox niet vult of te plakkerig overkomt.

Samenvattend:

  • Probeer persoonlijk contact op te nemen met klanten om erachter te komen waarom ze hun karren hebben verlaten
  • Met behulp van de inzichten kunt u de hiaten verbeteren en het percentage verlaten winkelwagentjes verlagen.
  • Het is een goede gewoonte om SMS-herinneringen te sturen voor het optimaliseren van je winkelwagentje.
  1. Trigger je klanten die weggaan via Retargeting

Wanneer u retargeting gebruikt, brengt je gekwalificeerde leads terug naar jouw online winkel en dit kan een nog grotere impact hebben wanneer u de retargeting-advertenties gepersonaliseerd maakt. Gooi de generieke advertenties opzij en probeer in plaats daarvan jouw klanten opnieuw te targeten met de exacte producten die ze uitcheckten of aan hun winkelwagentje toevoegden. Retargeting is een dunne scheidslijn tussen stalking en ervoor zorgen dat jouw klanten worden herinnerd aan en gemakkelijk toegang hebben tot items waarin ze eerder geïnteresseerd waren.

Maak jouw retargeting dynamisch en met een zorgvuldige selectie en een beetje geluk kunt u mogelijk ten minste een deel van uw klanten terugwinnen. Het doel is om het potentiële gevoel van ergernis gemakkelijk te transformeren wanneer u ernaar streeft om uw karren te laten uitchecken.

Een onderzoek van 99firms heeft uitgewezen dat investeren in retargeting-advertenties voor klanten die hun winkelwagentje hebben verlaten, de conversieratio’s kan verhogen van 8% naar maar liefst 26%.

Samenvattend:

  • Met behulp van retargeting kunt u uw gekwalificeerde leads terughalen naar uw winkel.
  • Vermijd retargeting van klanten met generieke advertenties. Je doel is om de ergernis te verminderen en het gemak bij retargeting te vergroten.

Conclusie:

In een ideale wereld zouden shoppers elke interactie met jouw merk voltooien. Maar dit is helaas gewoon niet het geval. Alle klanten zijn verschillend, maar ze hebben allemaal een aantal vergelijkbare gewoonten, voorkeuren en praktijken als het gaat om online kopen. Pak deze op en jw zult jouw concurrenten een stap voor zijn als het gaat om jouw klanten die het aankooptraject voltooien en niet bijdragen aan het verlaten van het winkelwagentje.

Zorg ervoor dat jouw productinhoud volledig, up-to-date en consistent is op alle kanalen om ervoor te zorgen dat jouw winkelwagentjes niet halverwege de kassa worden achtergelaten en dat er geen vervelende verrassingen opduiken. Verander aarzelende browsers in doortastende kopers die niet kunnen wachten om jouw producten in handen te krijgen door deze eenvoudige en bruikbare praktijken in jouw strategie te implementeren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.